Avdelningar

Påarp scoutkår har 6 olika avdelningar. Från årskurs 1 och fram till 25 år ålder. Vårt mål är att varje avdelning har ett möte per vecka under vår och höst. Utöver det så är där utrymme för både helg-läger och lite längre läger på sommaren.

Bäver

Det är för de yngsta scouterna. Från det att de börjar i årskurs 1 kan de börja hos oss på vår Bäveravdelning. Vi försöker att var ute så mycket som möjligt.

Spårare

Spårare är scouter som går i årskurs 2-3. Här arbetar vi mycket på gemenskap och samarbete. Detta görs genom aktiviteter och lekar ute och inne.

Upptäckare

När scouterna kommer upp i årskurs 4-5 så är de välkomna till vår Upptäckaravdelning. Nu börjar vi lära ut mer vad scouting innebär, vad scouting har varit, vad det betyder just nu och hur framtiden ser ut för scouterna.

Äventyrare

När tonåringarna blir rastlösa är de välkomna till vår Äventyrasavdelning. De som går i årskurs 6-8 är välkomna här. På Äventyrsavdelningen satsar vi mycket på lära känna sig själv, sina kompisar och nya scouter från andra kårer.

Utmanare

Från årskurs 9 till 18 år så räknas man som Utmanare. På denna avdelningen har man oftast redan etablerat kontakter med andra scouter från andra kårer. Ibland till och med utanför Sveriges gränser.
Här kan scouterna själva styra lite över programmet och gemensamt planera in en större utmaning som hela avdelningen strävar mot.
Här är där också första möjligheten att prova på ledarskapet genom att vara assisterande ledare på någon av de andra avdelningarna.

Rover

Denna avdelning är för dom som är mellan 19 år och 25 år. Detta är scouter och ledare som inte vill lämna Utmanaravdelningen riktigt ännu. Många träffar och tävlingar som gäller för Utmanare kan även ett Roverlag deltaga på. Allt för att fortsätta hålla kontakten men sina nyvunna vänner.
Deras aktiviteter styr de själva över och sätter upp sina egna mål.

Ledare på avdelningen Utmanare

Anton Muller